Austriackie Koleje Federalne (ÖBB) zamierzają zwiększyć zamówienie zestawów wagonowych RailJet. Do roku 2030 przewoźnik chce kupić ich nie 27, jak wcześniej planował, ale aż 40. Motywem takiej decyzji są prognozy dalszego wzrostu popytu na przewozy dalekobieżne.
W latach 2023-2024 przewoźnik zanotował historyczny rekord przewozowy: 511 mln podróży. Do jego osiągnięcia w dużej mierze przyczyniła się rosnąca frekwencja w pociągach międzynarodowych, których ofertę ÖBB stale rozwijają (populacja samej Austrii to niewiele ponad 9 milionów ludzi). Właśnie w tym segmencie spółka spodziewa się szczególnie silnego dalszego wzrostu. Za konieczne uznano wobec tego zwiększenie podaży miejsc.
Miało być 8, potem – 27. Będzie 40
Do roku 2030 przewoźnik chce kupić 40 dodatkowych zespołów
push-pull RailJet, co oznacza zwiększenie dotychczasowych planów zakupowych o 13 sztuk. Jest to kolejna już taka decyzja: początkowo przedmiotem kontraktu było zaledwie 8 jednostek. Zespoły będą produkowane w wiedeńskiej fabryce Siemens Mobility.
Nowe wagony mają mieć taki sam standard jak obecnie dostarczane. Opisaliśmy go szeroko w marcu ubiegłego roku,
gdy do eksploatacji wprowadzono pierwszy egzemplarz. Wagony są zaprojektowane z myślą o współpracy z lokomotywą Vectron oraz innymi elektrowozami produkcji Siemensa, a ich prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Producent podkreśla, że wózki nowej konstrukcji są nie tylko o 30% lżejsze od dotychczasowych, ale odznaczają się też cichszym biegiem i zapewniają większy komfort podróży.
Tutaj przedstawiliśmy natomiast wrażenia z jazdy.
Prawie bez stopni i z lepszym zasięgiem
W składzie 9-wagonowego RailJeta znajdują się cztery bezprzedziałowe wagony drugiej klasy (w tym jeden ze strefą ciszy oraz jeden z przestrzenią dla rowerów i ze strefą dla rodzin z dziećmi), wagon restauracyjny, dwa wagony klasy pierwszej (po jednym bezprzedziałowym i z przedziałami różnej wielkości) oraz dwóch wagonów wielofunkcyjnych klasy drugiej (w tym – sterowniczy). 7 pośród 9 wagonów nie ma stopni wejściowych – to rozwiązanie przyjazne nie tylko dla osób z niepełnosprawnościami, ale i dla pasażerów z wózkami dziecięcymi czy z większym bagażem. Bezpośrednio na niskiej podłodze znajduje się też blisko połowa siedzeń.
We wszystkich wagonach zastosowano – między innymi – okna ze specjalną siatką przewodzącą sygnał telefonów komórkowych (optymalnie przepuszczające sygnał radiowy i dające pod tym względem efekt kilkadziesiąt razy lepszy od standardowego szkła). Pozostałe innowacje w RailJetach to system dystrybucji energii z redundantnym zasilaniem sąsiednich wagonów (pozwalający na nieprzerwaną pracę urządzeń nawet w razie awarii jednego z niezależnych źródeł zasilania) oraz system diagnostyczny umożliwiający utrzymanie predykcyjne.
ÖBB planują ponadto
modernizację RailJetów pierwszej generacji, dostarczanych w latach 2008-2016. Zmniejszona, w stosunku do pierwotnych planów, będzie za to liczba nowo kupionych składów RailJet (z 33 do 24 egzemplarzy).
Kierunki – głównie Niemcy i Włochy
Spośród planowanych zakupów 12 jednostek ma być dostarczonych w wersji pełnej, 9-wagonowej, a 28 – w skróconej, składającej się z 7 wagonów. Te ostatnie ÖBB zamierzają łączyć w trakcji podwójnej i wykorzystywać na cieszących się największą popularnością trasach krajowych oraz w Niemczech.
Kierunek, z którym austriacki przewoźnik wiąże szczególne nadzieje, to Włochy. Liczba pociągów międzynarodowych ma wzrosnąć zwłaszcza po oddaniu do użytku najdłuższego na świecie, 64-kilometrowego
tunelu pod przełęczą Brenner. Obecnie przyjmowana data jego ukończenia to rok 2029.